Wanneer je een merk op de markt brengt is het goed om dit te beschermen. Er zullen altijd concurrenten zijn die gratis en voor niks een merknaam zouden willen overnemen. Het is een slecht idee dit te laten gebeuren omdat je zoveel inkomsten misloopt. Daarnaast kan het ook zijn dat concurrenten een slecht product maken en jouw merknaam gebruiken. Natuurlijk is dit slecht voor het imago van jouw eigen producten die natuurlijk veel beter zijn. Ontdek met ons wat een merknaam registreren voor je bedrijf kan betekenen.
Voor welk gebied wil je een merk registreren?
Het is mogelijk om een merknaam te registreren voor verschillende delen van de wereld. Het kan alleen voor Nederland, voor de Benelux, voor Europa of voor de hele wereld. De kosten voor de registratie lopen op destemeer landen eronder de registratie vallen. Het is natuurlijk zeer rendabel om dit te laten doen wanneer je bijvoorbeeld in Amerika of Duitsland of waar dan ook ter wereld bijzonder actief bent. En is het belangrijk dat je merk ook in die markten beschermd wordt.
Het verschil tussen een merknaam en een bedrijfsnaam
Er wil nog wel eens onduidelijkheid bestaan over wat nu een merk- en een bedrijfsnaam is. In sommige gevallen kan het door elkaar heen lopen, maar in veel gevallen is de merknaam van een producent heel anders dan de bedrijfsnaam die deze producent voert. In het geval van The Coca-Cola Company kan het zo zijn dat een merk van dit bedrijf heel anders heet, bijvoorbeeld Sprite.
Het is een vergissing te denken dat je als geregistreerd bedrijf ook direct geregistreerde merken op de markt brengt. Dit laatste is dus niet zo. Elk merk moet je apart registreren.