SEO is een bekende term en staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands). Er zijn diverse bureau’s die gespecialiseerd zijn in SEO, maar ook verschillende freelancers hebben zich op dit vakgebied gespecialiseerd.
De werkzaamheden van een SEO bureau
Een SEO bureau werkt aan het verbeteren van jouw vindbaarheid in Google. Dat doen zij door de site technisch goed te laten werken (vaak in samenspraak met een webbouwer). Sterke content te schrijven die zowel voor lezers als voor Google begrijpelijk is en daarnaast ook on-page wijzigingen op de pagina door te voeren. Verder blijft off-page SEO ook een belangrijk onderdeel, wat voor een zeer groot gedeelte nog bepaalt welke organische posities jij op verschillende zoekwoorden hebt. Een SEO bureau verbetert je resultaten, behoud het overzicht en speelt in op nieuwe trends en ontwikkelingen. Wanneer zij kansen zien, zullen zij hier op inspelen. Met SEO ben je eigenlijk nooit klaar, er is altijd ruimte voor verbetering en uitbreiding. Daarom is het goed om de juiste prioriteiten te stellen bij het bureau om nieuwe business binnen te halen.
Hoe werken SEO specialisten?
Ieder bedrijf en waarschijnlijk ook iedere SEO consultant doet dit op een verschillende manier. Vaak is er wel een gebruikelijke werkwijze die wordt ingezet. Je start met een goed onderzoek, zowel naar concurrentie als zoekwoorden en bepaalt daarin de focus voor de eerste paar maanden en zoekt naar kansen op korte, middellange en lange termijn en bepaalt daar een strategie voor. Bij voorkeur kun je ook doelstellingen formuleren om te bepalen wanneer een campagne succesvol is geweest.
Na deze fase ga je aan de slag met het verbeteren van de website. De technische mankementen moeten worden opgelost, misschien moet er nog een nieuwe menustructuur worden ontwikkeld of moet de mobiele site worden geoptimaliseerd of de websitesnelheid. Dit is een belangrijke fase die voor een groot deel het succes van de SEO resultaten zal bepalen. Daarna ga je aan de slag met het schrijven en optimaliseren van de content. Dit is eigenlijk een continue proces. Nieuwe content is nodig om uit te breiden op welke zoekwoorden jij vindbaar bent. Vervolgens ga je aan de slag met linkbuilding en probeer je zoveel mogelijk relevante links te verzamelen die bijdragen aan jouw autoriteit. Diversiteit van je linkprofiel is daarbij van groot belang.
Waarom een SEO bureau?
Een SEO bureau helpt bedrijven met het uit handen nemen van de online marketing werkzaamheden en bieden hulp om de vindbaarheid van bedrijven verder te helpen. Doordat het een nog vrij jong vakgebied is, zijn er niet ontzettend veel goede SEO specialisten. De reden om aan de slag te gaan met een SEO bureau zijn divers. Aan de ene kant kan het jouw bedrijf ontzorgen en aan de andere kant kan SEO leiden tot winstmaximalisatie. SEO leidt tot meer bekendheid voor jouw product, diensten en onderneming. Daarnaast kun je ook optimaliseren voor conversies om zodoende je investering ook terug te kunnen verdienen. Je SEO uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau is in veel gevallen een goede keuze om snel resultaat te boeken.